Tworzenie innowacyjnych, nie tylko z nazwy, rozwiązań to cel wielu firm. Okazuje się, że jest on możliwy do osiągnięcia dzięki synergii. Ta nastąpiła z połączenia umiejętności nieszablonowego myślenia teamu SoftBlue SA i rozwiązań WAGO, które doprowadziły do powstania innowacyjnego systemu sterowania i kontroli oświetleniem naziemnym heliportów dla AVIATION Sp. z o.o.
Transport helikopterem w ostatnich czasach zyskuje na popularności. Nie bez znaczenia jest tu fakt, iż jest to sposób szybki i umożliwiający dotarcie także do miejsc trudno dostępnych. Nic dziwnego, że coraz częściej wykorzystuje się go więc w ratownictwie medycznym. Zwiększenie ilości lądowisk przyszpitalnych wzmacnia zarazem potrzebę związaną z bezpiecznym i łatwym w obsłudze systemem obsługi heliportów.
Dlaczego tak ważne jest oświetlenie lądowisk?
Może wydawać się, że oświetlenie w przestrzeni miejskiej nie jest problemem. Pozornie w nocy mamy wokół siebie dość sztucznego światła, by zapewnić odpowiednią widoczność dla podstawowych manewrów. W przypadku lądowisk precyzja ma jednak zdecydowanie większe znaczenie. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o życie pilota, lecz także o zabezpieczenie transportu medycznego i uniknięcie nieprzewidzianych w skutkach wypadków.
Co proponuje innowacyjne rozwiązanie od SoftBlue
Powstały system sterowania i kontroli, wsparty na rozwiązaniach proponowanych przez WAGO, przede wszystkim daje możliwość automatycznego sterowania sygnalizacją świetlną na lądowisku helikopterów.
Urządzenie służy do automatycznego i ręcznego włączania oświetlenia, zdalnego załączenia przez pilota helikoptera lub zdalne załączenie poprzez jedną z ośmiu szaf wyspowych. Można dzięki niemu również powiadamiać o awarii drogą mailową.
System wyposażony został również w kilka innych przydatnych elementów. Zainstalowano w nim kamerę skierowaną na płytę lądowiska, która nagrywa cały proces lądowania helikoptera. Dodatkowo znajdziemy tutaj także stację meteo, rejestrującą parametry pogody podczas tej operacji. Odczyt i rejestracja odbywają się w trakcie lądowania, zbierając dane o sile, kierunku i porywach wiatru, wielkości i rodzaju opadu, temperatury czy nasłonecznienia.
Ważnym elementem jest również wyposażenie systemu w zasilanie podstawowe i rezerwowe. Spełniają one wymagania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – podtrzymanie działania urządzenia przez min. 2h. Urządzenie wyposażono w układ ładowania oraz monitorowania parametrów akumulatorów.
Z czego składa się system?
System do sterowania oświetleniem lądowiska helikopterów to zestaw, na który składa się wiele modułów. Podstawę stanowi w nim szafa główna sterownicza. To tutaj znajdują się najważniejsze elementy wykonawcze, m.in.: sterownik, zasilacze, przekaźniki, skaner radiowy pasma lotniczego, rejestrator wideo lądowiska.
W szafie głównej znajduj się sterownik WAGO PFC200 wraz z modłami wykonawczymi (DI,DO) oraz panel WebPanel WAGO. Reszta komunikacji odbywa się po interfejsach Ethernet i RS485. Dodatkowo w szafie znajdują się zasilacze (w tym zasilacz 500W/24V do lamp oświetleniowych lądowisko oraz buforowy z akumulatorami), zabezpieczenia, skaner radiowy, rejestrator NVR, dwa switche w tym jeden POE.
Następnym ważnym elementem są szafy wyspowe. Aplikacja sterownika została tak napisana, że system może działać w konfiguracji od 0 do 8 szaf wyspowych. Szafy wyspowe są automatycznie wykrywane przez szafę główną i informacja ta jest wyświetlana w menu na panelu HMI. Włączają one obwody oświetleniowe poprzez przyciski odzwierciedlające rozłożenie przycisków na szafie głównej.
Pomiędzy szafami główną i wyspowymi istnieje pełna synchronizacja informacji na lampkach i działania przycisków. Po włączeniu lokalnym lub zdalnym obwodu oświetlenia, automatycznie zostaje to odzwierciedlone na matrycy przycisków we wszystkich szafach.
Elementem wykonawczym w szafach wyspowych jest interfejs sieciowy Modbus WAGO 750-362 oraz moduły wykonawcze, zasilacz buforowy z akumulatorami.
Na wyposażeniu urządzenia znajduje się również, jak już wspomniano, kamera nagrywająca lądowanie helikopterów wraz z rejestratorem NVR oraz stacja pogody. Lampy oświetleniowe lądowisko są wykonane w technologii LED na napięcie 24VDC z autodiagnostyką poprawności działania. Jedynie latarnia lotniskowa jest zasilana napięciem 230VAC ze względu na zbyt dużą odległość i moc (spadek napięcia na przewodzie).
Jakie mam możliwości sterowania?
Jak już wspomniano wcześniej, zaproponowane przez SoftBlue rozwiązanie ma kilka możliwości sterowania. Za pośrednictwem szafy głównej użytkownik jest w stanie włączyć oświetlenie całej płyty lądowiska, a także regulować jasność oświetlenia czy czas świecenia.
W przypadku sterowania z poziomu szafy wyspowej, dostępne są podobne możliwości. Znajduje się tutaj bowiem odzwierciedlona matryca przycisków szafy głównej, co pozwala na łatwy sposób sterowania. Warto przypomnieć, że sterowanie odbywać się może przez maksymalnie osiem szaf wyniesionych.
Ciekawą opcją w przypadku opisywanego rozwiązania jest zdalne sterownie przez radio lotnicze. Dzięki niemu pilot helikoptera podchodząc do lądowania może włączyć oświetlenie radionadajnikiem wysyłając uzgodnione sygnały w paśmie lotniczym.
Wygląd interfejsu
Użytkownik korzystający z systemu do sterowania i kontroli oświetlenia lotniska ma do dyspozycji prosty i czytelny panel. Menu w postaci przycisków z ikonami zostało umieszone z prawej strony. Podzielono je na: ustawienia systemowe, ustawienia pracy lądowiska, obraz z kamery, status lądowiska, stację pogody, synoptykę, alarmy i raporty.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Na sam koniec warto również wspomnieć o kilku dotąd nie zaznaczonych funkcjonalnościach i zastosowanych w systemie do sterowania i kontroli oświetlenia lotnisk rozwiązaniach.
- Zdalne włączanie oświetlenia z helikoptera jest możliwe dzięki autorskiemu rozwiązaniu adaptera elektromechanicznego firmy SoftBlue SA, który odczytuje informacje wyświetlane na skanerze radiowym, a następnie przekazuje tą informację na wejście DI sterownika WAGO.
- Integracja sterownika WAGO z rejestratorem NVR poprzez interfejs API. W tym celu zostały użyte biblioteki WAGO (m.in. WagoAppJSON oraz WagoAppHTTP)
- Zapis i odczyt informacji o lądowaniach i zdarzeniach w postaci pliku binarnego (biblioteka WagoAppFileDir)
- Generowanie maila z raportem w postaci tekstowej na skonfigurowane w systemie adresy. Wszystkie ustawienia wysyłania maili, adresów, informacji jest konfigurowane za pomocą panelu HMI WAGO
- Kontrolę sprawności źródeł światła lądowiska
- Możliwość odtworzenia procedury lądowania w zakresie zarejestrowanego obrazu lądowania, warunków pogodowych, stanu oświetlenia
Kto stoi za tym innowacyjnym rozwiązaniem?
System do sterowania i kontroli oświetlenia lotnisk stworzyła na potrzeby działalności AVIATION SP. z o.o. bydgoska spółka SoftBlue SA. Nie udałoby się to jednak bez sprawnej współpracy z firmą WAGO, która dostarczyła wiele gotowych bibliotek aplikacyjnych oraz sterowników, które przyspieszyły prace nad urządzeniem. To kolejny dowód na to, że dzięki synergii powstają rzeczy wyjątkowe.
SoftBlue SA (www.softblue.pl) to firma jakich mało #likenoother, łącząca pasjonatów software’u i hardware’u, którzy nie ustają w ciągłym rozwoju kompetencji i doświadczeń. Dzięki temu spółka odważnie rozwija m.in. rozwiązania z obszaru Internetu rzeczy (IoT), eco solutions, czy wymagające interdyscyplinarnego podejścia czy zaplecza badawczo-rozwojowego (SoftBlue SA jest akredytowanym Centrum B+R). Dla firmy ważne jest, by realizowane przez nią projekty miały znaczenie – były użyteczne biznesowo, społecznie i środowiskowo.
Autor: Tomasz Gruse
źródlo: WAGO.PL