Rejestratory parametrów zbierają i archiwizują dane mające wpływ na bezpieczną jazdę pojazdów szynowych. Gromadzone dane ułatwiają diagnostykę pracy poszczególnych urządzeń, w tym również informują o ewentualnych awariach czy usterkach. Dodatkowo istnieje możliwość analizy zachowań motorniczego, w szczególności jego stylu jazdy, np. sposobu hamowania, przyspieszania etc.
O ile nowoczesne tramwaje wyposażone są w wielofunkcyjne rejestratory parametrów jazdy, o tyle w starszych typach zastosowanie tych urządzeń nie było już tak powszechne. Dlatego w trakcie modernizacji taboru szynowego zwykle doposaża się tramwaje w takie urządzenia. Nie muszą to być jednak rozbudowane i drogie komputery pokładowe. W tej roli doskonale sprawdza się sterownik WAGO 750-880 lub PFC200 z rodziny XTR, pełniący funkcję tzw. czarnej skrzynki.
Aby skonfigurować sterownik, wystarczy zainstalować bezpłatną bibliotekę Datalogger. Dane z całego pojazdu gromadzone są na wyjmowanej karcie pamięci SD. Dostępne są w plikach csv, dzięki czemu można je obrabiać w komputerze lub przejrzeć na stronie WWW sterownika w formie wykresów. Istnieje również możliwość otworzenia (importu) plików za pomocą ogólnodostępnego oprogramowania z pakietu biurowego, takiego jak Excel i tworzenie własnych analiz.
Sterownik wraz z modułami dwustanowymi i analogowymi ma niewielkie gabaryty, co jest niewątpliwym atutem w tramwaju. Można go zainstalować np. w przestrzeni podsufitowej.
W razie potrzeby istnieje możliwość rozbudowy węzła o kolejne moduły zapewniające dodatkowe funkcjonalności, takie jak transmisja danych za pomocą GSM lub WiFi.
Zastosowanie rejestratora w pojazdach szynowych jest korzystne przede wszystkim dla służb utrzymania ruchu. Odczyt krytycznych parametrów pozwala na szybką diagnozę ewentualnych uszkodzeń i przyśpiesza usuwanie awarii.
Przykładowe zastosowanie rejestratora zbieranie danych z jednego wagonu (również doczepnego);
napęd tyrystorowy:
- 6 x AI (6 sygnałów analogowych wejściowych)
- 9 x 16 DI (128 sygnałów dwustanowych wejściowych)
Korzyści
- Wszystko realizowane z PLC
- 30 sygnałów/kanałów
- Rejestracja parametrów z dwóch wagonów jednocześnie
- 2 próbki na sekundę dla każdego zbieranego sygnału
- Zapis wszystkich nastaw i ich położeń
- Zabezpieczenie przed przepełnieniem bufora CAN
Robert Malczewski, WAGO.PL