loading...

Dostawy energii do miejsc postojowych pojazdów elektrycznych.

Elektromobilność jest obecna na wielu płaszczyznach naszego życia, zarówno w polityce czy biznesie, jak i wśród użytkowników pojazdów zasilanych energią elektryczną. Przybywa samochodów z napędem elektrycznym i w związku z tym coraz częściej pojawia się potrzeba naładowania baterii na parkingu czy w podziemnym garażu. Właściciele, zarządcy i deweloperzy powinni mieć na uwadze, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, art. 12 „…budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje i buduje się, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW”.

Zatem nowo budowane obiekty od samego początku powinny być w pełni przystosowane do potrzeb właścicieli e-pojazdów.

Doskonałym rozwiązaniem dla małych czy dużych garaży, parkingów i miejsc parkingowych jest system WINSTA® IDC firmy WAGO. Dzięki zastosowaniu płaskiego przewodu WINSTA® 5G 16 mm2 można szybko i łatwo zbudować lub zmodernizować instalację zasilającą do stacji ładowania pojazdów elektrycznych, redukując przy tym koszty pracy co najmniej o 70%. Dzięki wykorzystaniu technologii IDC (połączenie elektryczne bez ściągania izolacji) instalacja jest łatwa i bezpieczna w podłączeniu, uruchomieniu oraz późniejszej rekonfiguracji i rozbudowie na każdym etapie realizacji projektu czy użytkowania obiektu.


Jak zrealizować taką instalację?

Bardzo prosto. Do ściany garażu mocujemy 5-żyłowy przewód zasilający o przekroju od 2,5 do 16 mm2 np. za pomocą specjalnych uchwytów, a następnie zakładamy nakładki izolujące na obu końcach . Tam, gdzie chcemy doprowadzić zasilanie z rozdzielnicy i planujemy umieścić ładowarkę nakładamy moduł odgałęźny WINSTA® IDC. Jest on przystosowany do odpowiedniego przekroju przewodu i obciążalności prądowej. Moduły odgałęźne te są tak wykonane, że można je nałożyć na przewód tylko w jeden, prawidłowy sposób – nie ma tu zatem możliwości jakiejkolwiek pomyłki i błędnego podłączenia. Poprzez obrót elementu nacinającego łączymy moduł z płaskim przewodem. W ten sposób podłączamy go do źródła zasilania bez przerywania magistrali! Nie dość, że proste, to do tego bezpieczne. Wszystkie części są izolowane i nie ma możliwości dotknięcia elementów elektrycznie czynnych.

Równie prosta jest modernizacja i jakakolwiek zmiana układu. Wystarczy przełożyć moduł odpływowy w inne miejsce i zaizolować stare miejsce po demontażu specjalną taśmą.

Przewody płaskie WINSTA® występują w izolacji PVC i LSOH (CPR – klasa palności Cca s1d1a1)

  • materiał izolacyjny komponentów – PA 66,
  • klasa palności zgodnie z UL 94 – V0,
  • obciążenie ogniowe – 10.62 MJ,
  • temperatura dopuszczalna długotrwale: -35…+85°C

Powyższe parametry pozwalają na zastosowanie systemu w garażach podziemnych.

Rys. Przykład prowadzenia przewodu w garażu podziemnym

System WINSTA to jedno z wielu rozwiązań wspierających elektromobilność.
Zakres produktów i rozwiązań WAGO obejmuje zarówno komponenty połączeniowe, sterowanie, interfejsy czy specjalnie przygotowane rozwiązania, jak również software.

Radosław Leończuk, WAGO.PL

Produkty potrzebne do zrealizowania instalacji 5×16 mm2

Przewód płaski 5×16 mm2 izolacja PVC, izolacja LSOH
nr 897-1651 lub 897-1652
  Zakończenie izolacyjne na przewód płaski
nr 897-1650
Taśma izolacyjna dla przewodu 16 mm2
  Moduł zasilający (76 A); uwaga: najlepiej montować w połowie długości przewodu płaskiego
Moduł odpływowy z możliwością podłączenia 2 przewodów 5×6 mm2
nr 895-1651 lub 895-1652

Gotowe rozwiązanie – sposób na zaoszczędzenie czasu, nerwów i pieniędzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *